Doradca zawodowy w...
grafika

 

Na początku był chaos.

Później pojawił się doradca zawodowy.

Potem był jeszcze większy chaos…

A potem wszystko jakoś się ułożyło.

                                                                                                                             Maciej Wajnert

 

 

Doradca zawodowy w Dolnośląskim Wojewódzkim Urzędzie Pracy

Zgodnie z  hasłem tegorocznej edycji  OTK 2015- Poznaj swojego doradcę kariery! pragniemy  przybliżyć  obraz osoby pracującej na tym stanowisku w Centrach Informacji i Planowania Kariery Zawodowej DWUP.

 

Doradcy zawodowi Centrów:

  • doradzą Ci w zakresie planowania kariery zawodowej, samodzielnego poszukiwania i podejmowania zatrudnienia, wyboru ścieżki edukacyjnej, mobilności zawodowej,
  • przeprowadzą badania predyspozycji zawodowych oraz badania psychologiczne wspierające poradnictwo zawodowe,
  • udostępnią bazę informacji o rynku pracy, zawodach i sposobach zdobywania kwalifikacji zawodowych,
  • podczas spotkań indywidualnych i grupowych podpowiedzą Ci jak poruszać się po rynku pracy, rozwijać umiejętności interpersonalne, poprawiać efektywność w obszarze zawodowym.

 

 

Nasz zespół liczy 18-tu doradców zawodowych, zatrudnionych w czterech Centrach Informacji i Planowania Kariery Zawodowej Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Pracy.  Klient, który zjawi się w CIiPKZ  w Jeleniej Górze, Legnicy, Wałbrzychu czy we Wrocławiu napotka najczęściej kobietę, w wieku około 40 lat +, z kilkunastoletnim stażem pracy, posiadającą wykształcenie wyższe, pedagogiczne, przygotowaną profesjonalnie do pracy, dzięki odbytym szkoleniom zawodowym i samodzielnemu doskonaleniu. W naszej załodze nie brakuje również Panów, jest ich trzech, dwóch  z nich ma wykształcenie psychologiczne. Większość z nas pracą doradczą zajmuje się już 15 lat, od początku powstania centrów. Na przełomie tych lat wyszkoliliśmy się z wszystkich metod poradnictwa zawodowego, zdobyliśmy dyplomy ukończenia Szkoły Trenerów, przeszliśmy wiele szkoleń podnoszących nasze kompetencje oraz wyposażających nas w narzędzia przydatne w wykonywaniu pracy, ale najcenniejszym dla nas jest doświadczenie w kontaktach z klientem. Trudnym byłoby przeliczenie wszystkich rozmów doradczych oraz zajęć grupowych, podczas których wytwarza się „specyficzny klimat rozmowy doradczej”, znany tylko  nam – doradcom oraz naszym rozmówcom. Przykładem są wyniki ubiegłego roku, kiedy to liczba osób na rzecz których świadczone były usługi z zakresu poradnictwa i informacji zawodowej osiągnęła  pułap 9718.

 

Poradnictwo zawodowe jest dziedziną bardzo przydatną na rynku pracy, ale niestety jeszcze przez wielu nieznaną. Dlatego też zapytałyśmy naszego kolegę Dawida – młodego stażem doradcę zawodowego i psychologa, czy jego wyobrażenie o pracy doradcy zawodowego pokryło się z rzeczywistością?  „ Szczerze mówiąc nie bardzo, ale wynika to z tego, że nie spotkałem się wcześniej z żadnym doradcą zawodowym. Dopiero jak sam zacząłem pracować jako doradca zauważyłem jak bardzo zabrakło mi kogoś takiego zarówno pod koniec studiów, jak i na początku mojej przygody z poszukiwaniem pracy.  Korzystając z fachowej pomocy mógłbym uniknąć kilku nietrafionych decyzji, które opóźniły moje wejście na rynek pracy. Jako psycholog wiem jak ważne jest wsparcie i cieszę się, że mogę je zapewnić naszym klientom tym bardziej, że sam doświadczyłem tego jak to jest być bezrobotnym, a nie jest to nic przyjemnego. Gdy zaczynałem pracę jako doradca zawodowy byłem pełen niepewności jak to będzie. Zastanawiałem się czy to ma sens, bo przecież nikt nie lubi tych co się wymądrzają i pouczają. Teraz po dwóch latach wiem, że nie mogłem się bardziej mylić, bo każdego dnia dzielimy się swoim doświadczeniem i wspieramy naszych klientów w trudnym procesie odkrywania ich najmocniejszych stron. ”


O to jak bardzo ta rzeczywistość się zmieniła zapytałyśmy  Panią Barbarę – kierownika CIiPKZ w Wałbrzychu, a zarazem wieloletniego doradcę zawodowego. „ Zawód doradcy zawodowego ewaluuje i zmienia się. Niektóre zmiany  były  od nas niezależne i wyniknęły z wprowadzenia zmian prawnych.  Od bardzo nobilitowanego zawodu, w którym określone były wymogi pozwalające na jego wykonywanie w publicznych służbach zatrudnienia do ustawy deregulacyjnej,  w której określono, że zawód ten może wykonywać każdy. Zniesiono licencje, a tym samym  odstąpiono od  procedur związanych z osiąganiem coraz wyższych stopni zawodowych. Zamknięto drogę awansu pionowego doradcom  zawodowym . W taryfikatorach dla tego zawodu są  określone tylko 2 stanowiska  doradca zawodowy- stażysta i doradca zawodowy, natomiast obszar działalności tego zawodu wciąż się powiększa. Model dotychczasowego poradnictwa nastawionego głównie na osoby bezrobotne ulega stopniowej deaktualizacji.  Coraz częściej klientami doradców zawodowych w centrum są osoby aktywne zawodowo, oczekujące pomocy w planowaniu kariery zawodowej. Doradcy zawodowi realizują również powierzone  im przy okazji nowelizacji ustawy działania o charakterze   metodyczno-szkoleniowym dla kadry urzędów pracy. Aby sprostać tym zadaniom doradca zawodowy  musi być bardzo kompetentny merytorycznie, stąd wciąż podwyższa swoją  wiedzę i umiejętności, poszukuje nowych dróg kontaktu z klientem z wykorzystaniem  systemów teleinformatycznych, świadcząc usługi coraz wyższej jakości. ”


Zachęcamy do korzystania z usług doradcy zawodowego, którego najważniejszą cechą według Lidii – wieloletniej doradczyni kariery „ … jest umiejętność nie oceniania osoby, która przychodzi po poradę. Celem naszej pracy jest udzielenie wsparcia i towarzyszenie klientowi  w poszukiwaniu najbardziej optymalnych dla niego rozwiązań związanych głownie z pracą, ale mających również wpływ na całe ich życie.  Doradca zawodowy powinien mieć bardzo mocno rozwinięte kompetencje społeczne, w tym tzw. inteligencję emocjonalną. Nie wyobrażam sobie doradcy, który nie lubi ludzi i ma problemy z nawiązaniem kontaktu i, co za tym idzie, nie potrafi utrzymać dobrych relacji ze swoim klientem. Analizując jedną z najbardziej klasycznych teorii z obszaru poradnictwa zawodowego -  teorię Hollanda, osoby wykonujące tę pracę idealnie wpisują się w  typ osobowości zawodowej zwanej społeczną.  Pracujemy z ludźmi, staramy się ciągle rozwijać swoją komunikatywność i umiejętności edukacyjne. Na co dzień  przydaje się nam zdolność empatii oraz umiejętność słuchania i rozumienia.  Biorąc pod uwagę przypisane nam zadania i pełnione funkcje należałoby też wspomnieć  o dużej elastyczności w pracy z klientem. Doradca dopasowuje się do klienta, jego wrażliwości, gotowości do współpracy, a także jego potrzeb i oczekiwań. A nasi klienci mają bardzo różne potrzeby i oczekiwania wobec doradcy zawodowego. Dla jednych doradca jest partnerem- konsultantem, dla innych bardziej odpowiednia jest rola doradcy- eksperta, który podsuwa klientowi gotowe rozwiązania, jeszcze inni oczekują, że czas przeznaczony na spotkanie, będzie czasem na uporządkowanie wiedzy o sobie samym i samodzielne dotarcie do rozwiązania problemów zawodowych. Wtedy doradca staje się leseferystą, towarzyszem, słuchaczem, katalizatorem zmian.  Po to tylko, aby na spotkaniu z kolejnym klientem, zgodnie z potrzebami, przejść w rolę spolegliwego opiekuna,  który prowadzi, wyjaśnia i zachęca do działania. A nad tym wszystkim czuwa doradca – informator, bo doradca zawodowy musi mieć szeroką wiedzę zawodową, a także techniczne umiejętności szybkiego docierania do cennych dla klienta informacji. Dlatego też na co dzień  gromadzimy, selekcjonujemy, przetwarzamy i przekazujemy informacje o charakterze zawodowym. ”


Zapraszamy do odwiedzania naszej strony internetowej www.ciipkz.dwup.pl, do kontaktowania się z nami poprzez Skypa, GG czy FB, chętnie porozmawiamy przez telefon lub udzielimy porady e-mailowej. 

 

Antonina Matiaszkiewicz i Agata Kaziuk
doradcy zawodowi CIiPKZ w Wałbrzychu

Wprowadzono: Lidia Wiśniewska
utworzono: 19-10-2015
ostatnia modyfikacja: 22-10-2015
Strona główna
Powrót
Drukuj
Pobierz PDF
Wypowiedz się