DWUP - CIiPKZ - Banerek [ v 02 e ] - Strona główna.jpg
ciipkz-topn.png
banero.jpg
CBOP2.jpg
facebookciipkz.jpg
Opcje zaawansowane
 
Marzec 2024
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Artykuł: Modelowa sylwetka doradcy zawodowego

W ramach kampanii informacyjno - promocyjnej usług poradnictwa zawodowego w tym poradnictwa zawodowego na odległość 10 maja 2011 roku w Gazecie Wrocławskiej został opublikowany artykuł na temat modelowej sylwetki doradcy zawodowego.

 

Artykuł poniżej:

 

Modelowa sylwetka doradcy zawodowego

 

Szybkie zmiany na rynku pracy, ciągle rozwijające się profesje, a także nowo powstające ścieżki edukacyjne mogą wywołać u ludzi wchodzących na rynek pracy uczucie zagubienia i bezradności. Osoby te mogą liczyć na wsparcie publicznych służb zatrudnienia. Szczególną rolę w tym procesie pełnią doradcy zawodowi zatrudnieni w Centrach Informacji i Planowania Kariery Zawodowej funkcjonujących w ramach Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Pracy.

 

Na co może liczyć klient doradcy zawodowego? Misją doradcy zawodowego jest pomoc

w wyborze bądź zmianie drogi zawodowej osoby oczekującej wsparcia, pobudzenie do aktywności zawodowej, przygotowanie do podejmowania decyzji dotyczących planowania ścieżki zawodowej, czyli do efektywnego poruszania się w świecie pracy.

 

W sytuacji postępu naukowo- technologicznego i gospodarczego przed doradcami zawodowymi stawiane są coraz wyższe jakościowo cele i zadania, wynikające z dynamicznych zmian w obszarze zawodowym, co zobowiązuje do zdobywania przez nich coraz lepszych kwalifikacji i kompetencji w drodze studiów podyplomowych, kursów i szkoleń. Doradcy zawodowi posiłkują się w swojej pracy wiedzą zdobytą najczęściej na studiach pedagogicznych, psychologicznych, socjologicznych i doradztwa zawodowego oraz legitymują się licznymi szkoleniami

z zakresu poradnictwa zawodowego.

 

Profesjonalny doradca zawodowy wyróżnia się znajomością rynku pracy, ze szczególnym naciskiem na trendy lokalnego rynku pracy, doskonale orientuje się w tematyce zawodoznawczej, a przede wszystkim jest specjalistą od wspierania rozwoju kariery zawodowej. Zdobyta wiedza nie jest przy tym czynnikiem decydującym o jakości świadczonej usługi. Ważny jest stosunek doradcy do klienta, etyka pracy i gotowość do podmiotowego traktowania klienta.

 

Umiejętności te doradca wykorzystuje udzielając pomocy zarówno osobom dorosłym, jak i młodzieży. Zakres działań jest bardzo szeroki, może dotyczyć wyboru zawodu, kierunku kształcenia, szkolenia, jak i dalszych decyzji karierowych.

 

Doradca zawodowy pracując z klientem, analizuje w procesie doradczym jego możliwości psychofizyczne, kwalifikacje zawodowe, sytuację życiową, uwzględnia przy tym potrzeby rynku pracy oraz możliwości systemu edukacyjnego. Wiedza ta jest niezbędna, aby opracować optymalny planer rozwoju zawodowego.

 

Uwagę zwraca duże zaangażowanie doradców w proces poszukiwania pracy osób będących ich klientami. Aktywizują zawodowo, pomagają formułować dokumenty aplikacyjne, przygotowują do rozmów kwalifikacyjnych, wskazują również alternatywne formy funkcjonowania na rynku pracy np. założenie własnej firmy.

 

Praca doradcy wiąże się również z wykorzystaniem wiedzy technicznej w celu zdobycia informacji zawodowej w oparciu o technologie informacyjne i Internet, tworzeniem różnorodnych baz komputerowych, wykorzystywaniem programów komputerowych wspierających poradnictwo zawodowe, filmów zawodoznawczych na płytach CD, DVD.

 

Technologia w pracy doradcy zawodowego stała się niezbędna, ponieważ coraz popularniejszą formą kontaktu z doradcami zawodowymi jest poradnictwo zawodowe na odległość. Klienci mający problem z bezpośrednim dotarciem do Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej mogą zasięgnąć porady lub konsultacji za pośrednictwem nowoczesnych form komunikacji tj. telefonu, Internetu m.in. w formie wiadomości e-mail czy ogólnodostępnych komunikatorów multimedialnych typu Gadu–Gadu, Skype itp. Dzięki nowo powstałej stronie www.poradnictwonaodleglosc.dwup.pl

będzie możliwe nawiązanie kontaktu z doradcą zawodowym i skorzystanie z profesjonalnej pomocy.

 

Artykuł współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego zamieszczony w ramach kampanii informacyjno-promocyjnej zaplanowanej w projekcie systemowym realizowanym w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działania 6.1 - Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddzialanie 6.1.2 Wsparcie powiatowych

i wojewódzkich urzędów pracy w realizacji zadań na rzecz aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych w regionie pn. „Wdrażanie i promocja usługi poradnictwa zawodowego na odległość”.

Wprowadził: Magdalena Łukowska
utworzono: 10-08-2015
ostatnia modyfikacja: 12-08-2015
Strona główna
Powrót
Drukuj
Pobierz PDF
Wypowiedz się